فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

۳۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

Finally, the Schedule

۲۹
مرداد

Finally, the Schedule

We start planning time by creating activities. We check the items in the lowest level of the WBS, which are the smallest pieces of product in our project, and we ask ourselves, “what should we do to create it?” The answer to that question is a set of activities.

Then we identify the dependencies among activities and add them to the model. There are many rules that help you have a more dynamic model; e.g., don’t use SF relationships (because they don’t represent reality), and model more than 90% of dependencies with FS (most FF and SS relationships are just misinterpretations of FS relationships).

Finally, we estimate the required resources and time. Well, there’s a relationship between time, number of resources, and amount of work; you estimate two of them, and the third one will be calculated.

All data is entered in your planning software, and it schedules the plan using CPM (Critical Path Method). Having an acceptable “schedule” at this time is not enough because we’re building a model and expect it to generate appropriate schedules all the time.


So, the other target we have to set is cost. How?

  • امیرحسین ستوده بیدختی

نحوه محاسبه بیمه و مالیات در صورت وضعیت های پروژه های عمرانی و غیر عمرانی



مالیات بر تمامی پیمانها چه مشاور و چه پیمانکار ( عمرانی و یا غیر عمرانی ) 5 درصد می باشد و بیمه به شرح ذیل محاسبه می گردد.
1-{ 6% ناخالص کارکرد بعنوان حق بیمه + 0/6%بعنوان حق بیمه بیکاری جمعا“ به میزان
6/6% ناخالص کارکرد  ( 1/6% سهم پیمانکار و 5% سهم کارفرما )}بنابر این بیمه پیمانکار در پیمان شامل مصالح  در طرحهای عمرانی    1.6 درصد
2-(7% یک نهم + 7% کل ناخالص کارکرد = حق بیمه قرارداد)پس بیمه پیمانکار در پیمان شامل مصالح در طرحهای غیر عمرانی 7.78  درصد
3-(15% یک نهم + 15% کل ناخالص کارکرد = حق بیمه قرارداد)بیمه پیمانکار در  پیمان بدون مصالح  همچنین پیمانهای مشاورین  16.67   درصد

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
  • امیرحسین ستوده بیدختی

نقش صنعت بیمه درارتقاء کیفیت ساخت ساختمان ها
کلان شهر تهران با سرعت بسیار زیادی در حال توسعه است. طی 5 سال اخیر به طور متوسط سالانه بالغ بر 15 میلیون متر مربع پروانه ساختمانی از سوی شهرداری تهران صادر شده که این آمار در سال 86 به بیش از 25 میلیون مترمربع رسیده است.
قرارگیری این کلان شهر در منطقه‌ای با فعالیت لرزه‌خیزی بسیار شدید و از سوی دیگر کیفیت نازل ساخت و ساز، مسئولین امر را برآن داشته است تا تدابیر مختلفی را برای مقابله با بحران‌های احتمالی ناشی از زلزله بیاندیشند.
یکی از این تدابیر، مطالعات طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران (1383) می‌باشد که مطابق آن، ارتقای کیفیت ساخت و ساز به عنوان یکی از طرح‌های اولویت‌دار توصیه شده است. صنعت بیمه نیز به عنوان یکی از راهکارهای "تدوین و اصلاح نظام کنترل و تضمین کیفیت" در طرح مذکور در نظر گرفته شده است.
تدوین "نظام جامع بیمه ساختمان‌ها در برابر زلزله" با هدف ایجاد بستر لازم برای به کارگیری صنعت بیمه در جهت ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، افزایش طول عمر ساختمان‌ها و افزایش آرامش روانی اقشار جامعه امری ضروری است. پیش نیاز تدوین چنین نظامی نیز بررسی قوانین و مقررات موجود بیمه کشور در زمینه بیمه زمان ساخت و بهره‌برداری ابنیه و استفاده از تجارب سایر کشورها درخصوص موضوع است.

نقش صنعت بیمه درارتقاء کیفیت ساخت ساختمان ها
پیشینه بیمه و ساخت و ساز
از زمان پیدایش انسان تاکنون، قسمت اعظم تلاش و منابع مردم، صرف محافظت از خویش در مقابل پدیده‌هایی مانند باران، برف، باد و یا آفتاب سوزان شده که بیانگر آن است که چرا خانه همیشه دارایی مهمی در طول زندگی انسان یا حتی بعد از مرگ وی به حساب می‌آمده است.

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
  • امیرحسین ستوده بیدختی

We started talking about the first theme yesterday: the Business Case. Now we need to talk about our system of updating and checking it. There are two “stage boundaries” that require an update and review of the Business Case.

Boundary 1

The first one is easy; that’s when you’re reaching the end of the stage, and you have to plan the next one. At this time, you also update the Business Case based on the output and result of the stage you’ve almost completed. Then you see if it makes sense to continue the project in the next stage.


Yes, it’s OK to cancel projects! Actually, it’s a sign of good project management. When you don’t have any controls, you don’t even know if the project is not beneficial and continue wasting time and money.

 

 

Updating the Business Case

  • امیرحسین ستوده بیدختی

محاسبه تاخیر واقعی پروژه
همواره برای تعیین میزان تاخیر یک پروژه، تفاوت درصد پیشرفت کار پیش بینی شده (تاکنون) با درصد کار انجام شده (تاکنون) ملاک قضاوت قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر پروژه الف در ابتدای سال شروع شده و مدت اجرای آن هم 10 ماه باشد بایست پیش بینی کرد که پروژه در دهمین ماه سال پایان خواهد یافت.
حال اگر در ماه پنجم میزان کار پیش بینی شده را 40% فرض کنیم و میزان کار واقعی انجام شده پروژه را 25% در نظر بگیریم می توان گفت که پیشرفت فیزیکی پروژه با 15% تاخیر همراه است. نکته مهم اینجاست که محاسبه تاخیر پروژه بدین روش، تا پایان مدت در نظر گرفته شده برای پروژه (مدت قرارداد) درست خواهد بود ولی بعد از پایان مدت قرارداد باید در محاسبه تاخیر پروژه دقت بیشتری به خرج داد.
حال فرض کنید زمان پروژه الف پایان یافته و تاخیر پروژه در پایان زمان پیش بینی آن (پایان مدت قرارداد یعنی ماه دهم) 30% بوده است. به عبارت دیگر در پایان مدت پروژه تنها 70% کار فیزیکی آن انجام شده است. حال اجازه دهید مدت تاخیر در ماه های پس از پایان زمان قرارداد را محاسبه نماییم. لازم به ذکر است چون درصد پیش بینی پروژه در پایان مدت قرارداد به 100% رسیده است بنابراین دیگر نمی‏توان میزان تاخیر پروژه در اولین ماه پس از پایان مدت قرارداد را با تفاضل درصد پیشرفت کرده پروژه منهای درصد پیش بینی که قبلا 100% شده است، محاسبه کرد (البته اکثر قریب به اتفاق مدیران پروژه این گونه تاخیر را محاسبه می کنند و با حساب آنها پروژه پس از پایان واقعی دارای تاخیر صفر درصد می شود). بلکه میزان تاخیر پروژه الف پس از پایان مدت قرارداد آن باید از طریق محاسبه، به صورت تجمعی و با استفاده از رابطه زیر بدست آید:
Dn=P*(1+n/m)+Dn-1
که در آن:
:D درصد تاخیر واقعی و البته تجمعی پروژه
P: درصد مقایسه پیشرفت کار فیزیکی در ماه پایان پروژه مطابق قرارداد (درصد تاخیر طی قرارداد)
n: تعداد ماه بعد از زمان پایان پروژه مطابق قرارداد
m: مدت پروژه طبق قرارداد (به ماه)
محاسبه تاخیر واقعی و تجمعی پروژه الف در سه ماه پس از پایان قرارداد به شرح خواهد بود:

 

P= 30%

 

m= 10 ماه

 

 

 

 

n (ماه)

D% همان ماه

D% تجمعی

1

33

33

2

36

69

3

39

108

 


یادآوری می گردد برای رسیدن به این فرمول پیش فرض هایی به منظور ساده سازی آن در نظر گرفته شده است مثل اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه خطی فرض شده است در حالی که معمولا پروژه ها برای پیشرفت فیزیکی خود از منحنی S استفاده می کنند.

  • امیرحسین ستوده بیدختی

قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
‎‎‎ماده 1- کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اعم از ایجاد یا توسعه ساختمان‌، تجدید بنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب مربوط به ساختمان ‌و به ترتیب مندرج در این قانون با نام‌نویسی و أخذ کد ملی نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه می‌شوند.
‎‎‎تبصره- کارگران شاغل در کارهای ساختمانی تا زمان تحت پوشش قرار گرفتن به موجب این قانون‌، کماکان از حیث خدمات مشمول قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب 1352 و اصلاحات بعدی آن هستند و درصورت احراز شرایط از مزایای قانون یاد شده برخوردار خواهند شد.
‎‎‎ماده 2 - کارگران شاغل در کارهای ساختمانی درموارد زیر از شمول این قانون خارج و کماکان تابع قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و اصلاحات بعدی آن هستند:
‎‎‎1 - وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت‌،مؤسسات عمومی غیردولتی‌، شهرداریها، بانکها و مؤسسات عام‌المنفعه و نیز کارخانجات دارای پروانه بهره‌برداری اعم از این‌که انجام کار را به پیمانکار واگذار نمایند یا رأساً انجام دهند.
‎‎‎2 - درمورد آن دسته از کارهای ساختمانی مشمول این قانون که انجام آنها از طریق انعقاد پیمان به پیمانکار واگذار می‌شود حق بیمه کارگران پیمانکار براساس ماده‌ (38) قانون تأمین اجتماعی وصول خواهد شد.
‎‎‎ماده 3 - وزارت کار و امور اجتماعی (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای‌) موظف است نسبت به فراخوان و آموزش کارگران شاغل در کارهای ساختمانی اقدام و کارت مهارت فنی برای آنها صادر نماید.
‎‎‎تبصره 1 - زمانبندی‌، شرایط و ترتیب صدور، تمدید، تعلیق و کارت مهارت فنی و نحوه شناسایی کارگران شاغل در کارگاههای ساختمانی موضوع این ماده و اشتغال آنها در طول دوره اعتبار کارت‌، طبق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که مشترکاً توسط وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی‌، کار و امور اجتماعی‌، مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و
به‌تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
‎‎‎تبصره 2 - کارگران شاغل دارای کارت مهارت فنی معتبر از تاریخ نام‌نویسی در سازمان تأمین اجتماعی مبتنی بر کد ملی مشمول مقررات این قانون هستند و از تعهدات آن بهره‌مند خواهند شد.
‎‎‎ماده 4 - تعهدات موضوع این قانون شامل موارد زیر است که به بیمه شده درصورت احراز شرایط ارائه خواهد شد:
‎‎‎الف - حوادث و بیماریها.
‎‎‎ب - غرامت دستمزد.
‎‎‎ج - ازکارافتادگی‌.
‎‎‎د - بازنشستگی‌.
‎‎‎هـ - فوت‌.
‎‎‎تبصره- افراد خانواده بیمه شده جهت برخورداری از خدمات موضوع بند(الف‌) این ماده طبق ماده(58) قانون تأمین‌اجتماعی ودرمورد بازماندگان طبق مواد(81) و(82) قانون یاد شده تعیین می‌گردند.
‎‎‎ماده 5 - درمواردی که انجام کارهای ساختمانی مستلزم أخذ پروانه می‌باشد، مراجع ذی‌ربط مکلفند صدور پروانه را منوط به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر مترمربع سطح زیر بنا معادل چهاردرصد (4%) حداقل دستمزد ماهانه سال درخواست پروانه به حسابی که سازمان تأمین اجتماعی اعلام خواهد کرد، نمایند.
‎‎‎تبصره 1 - درصورتی که حوادث ناشی از کار منجر به مصدومیت‌، فوت یا ازکارافتادگی گردد ولی متقاضی با وجود الزام به گرفتن پروانه نسبت به أخذ آن اقدام ننموده باشد، سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر حق بیمه موضوع این قانون جریمه‌ای به‌طور مقطوع معادل بیست‌وپنج‌درصد(25%) اصل حق بیمه محاسبه و وصول خواهد کرد.
‎‎‎تبصره 2 - مبالغی که موقع صدور پروانه طبق مقررات این ماده پرداخت می‌گردد، در محاسبه حق بیمه کارگران پیمانکار موضوع بند (2) ماده (2) این قانون محسوب خواهد گردید.
‎‎‎ماده 6 - حق بیمه سهم بیمه شده معادل هفت درصد (7%) دستمزد ماهانه‌ای خواهد بود که طبق ماده (35) قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 برای کارگران تعیین می‌شود.

تبصره - دولت مکلف است معادل سه درصد (3%) مأخذ کسر حق بیمه موضوع این ماده به عنوان سهم مشارکت خود به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نماید، همچنین باتوجه به تعداد افراد تحت پوشش‌، همه ساله ‌با اعلام سازمان تأمین اجتماعی سهم مشارکت خود را در بودجه کل کشور منظور و به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نماید.
‎‎‎ماده 7 - بیمه شده مکلف است حق بیمه خود را به ترتیبی که سازمان تأمین اجتماعی تعیین می‌نماید پرداخت نماید.
‎‎‎تبصره - درصورت عدم پرداخت حق بیمه موضوع این قانون‌، سازمان طبق اختیارات مندرج در قانون تأمین اجتماعی برای وصول حق بیمه اقدام خواهد نمود.
‎‎‎ماده 8 - نقل و انتقال سابقه پرداخت حق بیمه موضوع این قانون فی‌مابین صندوقهای بیمه و بازنشستگی براساس قوانین مربوط انجام می‌شود.
‎‎‎ماده 9 - چگونگی استفاده از خدمات درمانی‌، مدت و شرایط و میزان غرامت دستمزد برای حوادث ناشی از کار، تعیین درصد ازکارافتادگی‌، چگونگی تشخیص حوادث ناشی وغیرناشی از کار، شرایط پرداخت غرامت نقص مقطوع و برقراری مستمری جزئی و کلی‌،
نحوه محاسبه و میزان آن و تغییر درجه ازکارافتادگی جزئی و کلی تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی خواهد بود.
‎‎‎ماده 10- مشمولان این قانون درصورت دارا بودن یکی از شرایط زیر می‌توانند درخواست بازنشستگی نمایند:
‎‎‎1 - داشتن حداقل سابقه مقرر در قانون تأمین اجتماعی و شصت سال تمام‌سن‌.
‎‎‎2 - داشتن سی و پنج سال کامل سابقه پرداخت حق بیمه‌.
‎‎‎تبصره - میزان مستمری بازنشستگی طبق قانون تأمین اجتماعی تعیین می‌شود.
‎‎‎مستمری از کار افتادگی جزئی و کلی‌، نحوه محاسبه و میزان آن و تغییرات درجه ازکارافتادگی جزئی و کلی تابع مقررات قانون تأمین اجتماعی خواهد بود.
‎‎‎ماده 11 - شرایط بیمه شده متوفی‌، بازماندگان واجد شرایط بیمه شده متوفی‌، نحوه برقراری مستمری بازماندگان و سهم مستمری هر یک از آنان طبق قانون تأمین اجتماعی خواهد بود.
‎‎‎ماده 12 - درصورتی که ثابت شود وقوع حادثه ناشی از کار مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی کارفرما می‌باشد، سازمان تأمین اجتماعی طبق مقررات این قانون (ماده 66 قانون تأمین اجتماعی و تبصره‌های آن‌) هزینه‌های مربوط را طبق ماده (50) قانون تأمین اجتماعی از کارفرما مطالبه و وصول خواهد نمود.
‎‎‎ماده 13 - کلیه وزارتخانه‌ها، دستگاهها، نهادها، شرکتها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت‌، شهرداریها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و مراجع صدور پروانه ساختمان مکلف به همکاری با مجریان این قانون می‌باشند.
‎‎‎ماده 14 - از تاریخ تصویب این قانون آن دسته از مواد قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی مصوب 1352 و سایر قوانینی که با این قانون مغایر است لغو می‌گردد.


‎‎‎قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده و نه تبصره در جلسه علنی روز چهار‌شنبه مورخ نهم آبان‌ماه  یک هزار و سیصد و هشتاد  و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 16/8/1386
به تأیید شورای نگهبان رسید./ن

  • امیرحسین ستوده بیدختی

برای اولین بار در ایران گروه مدل سازان اطلاعات ساختمان BIMTEAM (http://bimteam.ir) با مشارکت انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (http://icema.ir) اقدام به انتشار کتاب های تخصصی مدل سازی اطلاعات ساختمان جهت گسترش آگاهی و دانش مدل سازی اطلاعات ساختمان نموده است،این مجموعه گرانقدر به رایگان در زیر جهت دانلود و استفاده علاقه مندان و پژوهشگران گرامی در دسترس قرار دارد.

 دانلود کتاب های مدل سازی اطلاعات ساختمان Building Information modeling (BIM)
مدل سازی اطلاعات ساختمان تمارین حال حاضر و آینده Building  Information  Modeling-BIM in Current and Future Practice


 

لینک دانلود

استادی در Autodesk® Revit® نسخه آرشیتکت 2016 Mastering Autodesk® Revit® Architecture 2016

لینک دانلود

طراحی BIM:پتانسیل های خلاقیت استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM Design: Realising the Creative Potential of Building Information Modelling

لینک دانلود

ساخت پل:HCI،تصویر سازی و مدل سازی غیر متعارف Building Bridges:HCI, Visualization, andNon-formal Modeling لینک دانلود
 BIM سبز:طراحی پایدار موفق با مدل سازی اطلاعات ساختمان Green BIM:Successful Sustainable Design with Building Information Modeling لینک دانلود
 مدل سازی اطلاعات ساختمان و مدیریت ساخت BIM and Construction Management لینک دانلود
 استادی در Autodesk® Revit® نسخه استراکچر 2009 Mastering Autodesk® Revit® structure 2009 لینک دانلود
 مدل سازی اطلاعات ساختمان و طراحی یک پارچه  BIM and Integrated Design لینک دانلود
مدل سازی اطلاعات ساختمان راهنمای اجرای استراتژیک برای معماران، مهندسان، سازنده ها و املاک و مستغلات مدیران دارایی Building Information Modeling A Strategic Implementation Guide for Architects, Engineers, Constructors, and Real Estate Asset Managers

لینک دانلود
استادی در Autodesk® Revit® نسخه مپ (تاسیسات) 2016 Mastering Autodesk® Revit® MEP 2016 لینک دانلود
مدل سازی اطلاعات ساختمان یکپاچه سازی با اتودسک نویس ورکس BIM Collaboration with Autodesk
Navisworks
لینک دانلود
 اطلاعات ساختمان برنامه ریزی مدل سازی و مدیریت پروژه های ساختمانی با 4D CAD و شبیه سازی Building Information ModelingPlanning and Managing Construction Projects with 4D CAD and Simulations

لینک دانلود
 توسعه محتوا BIM  BIM Content Development لینک دانلود
 آرچی 19 - راهنمای قطعی  ArchiCAD 19 – The Definitive Guide لینک دانلود
 هندبوک پژوهش اطلاعات ساختمان، مدل سازی و اطلاعات ساخت و ساز:مفاهیم و تکنولوژی Handbook of Research on Building Information Modeling and Construction Informatics: Concepts and Technologies لینک دانلود
 تاثیر ساختمان
مدلسازی اطلاعات
 The Impact of Building Information Modelling لینک دانلود
 کتاب راهنمای مدیر BIM  The BIM Manager’s Handbook لینک دانلود
 BIM برای صاحبان ساختمان و توسعه دهندگان BIM for Building Owners and Developers لینک دانلود
 BIM و مدیریت ساختمان: وسایل تایید شده، روش، و گردش کار BIM and Construction Management: Proven Tools, Methods, and Workflows لینک دانلود
 مدل سازی اطلاعات ساختمان برای Dummies Building Information Modeling For Dummies لینک دانلود
BIM برای مدیران تاسیسات BIM for Facility Managers لینک دانلود
BIM در مقیاس کوچک طراحی پایدار BIM IN SMALL-SCALE SUSTAINABLE DESIGN لینک دانلود
سطح توسعه مشخصات مدل سازی اطلاعات ساختمان
LEVEL OF DEVELOPMENT SPECIFICATION BIM لینک دانلود
استراتژی برای ساخت و ساز گروه کارفرمای دولت از کار گروه BIM صنعت Strategy Paper for the Government Construction Client Group From the BIM Industry Working Group لینک دانلود
 مدلسازی اطلاعات ساختمان   برنامه ها و شیوه های Building Information Modeling Applications and Practices لینک دانلود
 IT در مدیریت امکانات موفق
استفاده
(آلمانی)
 IT im Facility Management erfolgreich
einsetzen
لینک دانلود
مدل سازی اطلاعات ساختمان: اصول و فن آوری
و عمل صنعتی(آلمانی)
Building Information Modeling
Technologische Grundlagen
und industrielle Praxis
لینک دانلود
 مدل یک ساختمان در ArchiCAD و Revit  Modelling a building in ArchiCAD and Revit لینک دانلود
 اطلاعات ساختمان چارچوب مدل سازی برای طراحی سازه Building Information Modeling Framework for Structural Design لینک دانلود
 کتاب BIM: راهنمای مدل سازی اطلاعات ساختمان برای صاحبان، مدیران، طراحان، مهندسان و پیمانکاران BIM handbook : a guide to building information modeling for owners, managers, designers, engineers and contractors لینک دانلود
 AUTODESK BIM طرح استقرار: چارچوب عملی برای پیاده سازی BIM AUTODESK BIM DEPLOYMENT PLAN: A Practical Framework for Implementing BIM لینک دانلود
 نرم افزار Autodesk Revit® معماری 2010  تمرین Autodesk® Revit® Architecture 2010 in Practice لینک دانلود
نرم افزار Autodesk REVIT® معماری 2015
ملزومات
AUTODESK® REVIT®  ARCHITECTURE 2015 ESSENTIALS لینک دانلود
 نرم افزار Autodesk REVIT® معماری 2015 بدون نیاز به  تجربه AUTODESK® REVIT® ARCHITECTURE 2015 NO EXPERIENCE REQUIRED لینک دانلود
BIM عملی 2012: مدیریت، هماهنگی اجرا و ارزیابی PRACTICAL BIM 2012: Management, Implementation Coordination and Evaluation لینک دانلود
اجرای BIM در تدارکات عمومی رویکرد مبتنی بر مدل برای صنعت ساخت و ساز The implementation of BIM within the public procurement A model-based approach for the construction industry لینک دانلود

 

  • امیرحسین ستوده بیدختی

Business Case

۲۳
مرداد

One of the things we should always watch for, is the Business Case. It’s one of the seven themes in PRINCE2.
Business Case
The Business Case is a concept that contains the justification of the project, and its supportive information. We use it for making high-level decisions, and to see if it’s still beneficial to continue the project.

Do you remember the Manage by Stages principle? OK, let’s discuss the Business Case based on the stages:

    Pre-project: it’s not a stage, but a period before we start the project. We just want to know if it’s a good idea to start the project. So, we create a simple Business Case. A complete and reliable Business Case needs a lot of planning; for example, we should know the resource requirements and schedule. But it’s really expensive to do so for every idea. That’s why we create an “outline Business Case” in the pre-project period, which is really rough and high-level. If it was promising, we’ll move on to the first “stage”.
    Initiation stage: the first stage is initiation, and it simply means “planning”. In this stage, we prepare a high-level plan for the whole project. Therefore, we would be able to turn our “outline Business Case” into a real “Business Case”. Then we check to see if the project is beneficial enough, and if it was, we will start the second stage, which is the first delivery stage.
    Delivery stages: we will have one or more delivery stages after the initiation stage. During them, we will keep updating the business case and use it to make the high-level decisions and see if we need to cancel the project.


It’s easy to talk about updating the Business Case, but it needs a lot of work. So, when should we do it? Every week for example? Of course not. What’s your idea? Tip: we do it for two events.

  • امیرحسین ستوده بیدختی

در حال حاضر، وضعیت امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور، بویژه در حوزه دستگاههای دولتی و خصوصی، در سطح نامطلوبی قرار دارد. از جمله دلایل اصلی وضعیت موجود، می‌توان به فقدان زیرساخت‌های فنی و اجرائی امنیت و عدم انجام اقدامات موثر در خصوص ایمن‌سازی فضای تبادل اطلاعات این دستگاه‌ها اشاره نمود.

بخش قابل توجهی از وضعیت نامطلوب امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور، بواسطه فقدان زیرساخت‌هائی از قبیل نظام ارزیابی امنیتی فضای تبادل اطلاعات، نظام صدور گواهی و زیرساختار کلید عمومی، نظام تحلیل و مدیریت مخاطرات امنیتی، نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات، نظام مقابله با جرائم فضای تبادل اطلاعات و سایر زیرساخت‌های امنیت فضای تبادل اطلاعات در کشور می‌باشد. از سوی دیگر، وجود زیرساخت‌های فوق، قطعا تاثیر بسزائی در ایمن‌سازی فضای تبادل اطلاعات دستگاههای دولتی خواهد داشت.
آشنائی با سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)
صرفنظر از دلایل فوق، نابسامانی موجود در وضعیت امنیت فضای تبادل اطلاعات دستگاه‌های دولتی، از یکسو موجب بروز اخلال در عملکرد صحیح دستگاه‌ها شده و کاهش اعتبار این دستگاه‌ها را در پی خواهد داشت، و از سوی دیگر، موجب اتلاف سرمایه‌های ملی خواهد شد. لذا همزمان با تدوین سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) کشور، توجه به مقوله ایمن‌سازی فضای تبادل اطلاعات دستگاه‌های دولتی، ضروری به نظر می‌رسد. این امر علاوه بر کاهش صدمات و زیانهای ناشی از وضعیت فعلی امنیت دستگاه‌های دولتی، نقش موثری در فرآیند تدوین سند راهبردی امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور خواهد داشت.

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
  • امیرحسین ستوده بیدختی

مفاهیم پایه استانداردهای مدیریت

استاندارد های سری ایزو 9000 در واقع تعیین کننده ویژگی ها یا مشخصات فنی برای محصول نیستند بلکه استاندارد هایی هستند که بر فرآیند و عملکرد کلیه فعالیت ها که بر کیفیت محصول یا خدمات نهایی تاثیر می گذارند توجه دارد و به همین روی برای هر نوع صنایع تولیدی و خدماتی کاربرد دارد .

استاندارد های سری ایزو 9000 می گوید که کیفیت محصول ، فقط از طریق کنترل و بازرسی صد در صد به صورت پیوسته قابل تامین نیست بلکه کیفیت باید در فرآیند تولید و آن هم در کلیه بخشهای یک سازمان بوجود آید و به همین سبب است که کیفیت و ارزش نهادن بر کیفیت را مسئولیت مشترک کلیه کارکنان و در تمامی بخشهای یک سازمان به همراه رضایت مشتریان تلقی می نماید .

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association

  • امیرحسین ستوده بیدختی