فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

می گویند همه آب‌هایی که با نام معدنی به فروش می‌رسد از دل کوه می‌جوشد و با گذر از شکاف‌ها و سنگ‌های آهکی به طور طبیعی تصفیه می‌شود و غنی از املاح معدنی است، اما آیا به‌درستی آب معدنی‌های موجود در بازار معدنی است؟ این‌که می‌گویند بیشتر آب بطری‌ها از نوع آب لوله‌کشی است، صحت دارد ؟ آیا آب معدنی را هم بسان آب لوله‌کشی تصفیه و گندزدایی می‌کنند؟ ارزش املاح موجود در این آب‌ها چه میزان است؟ این آب‌ها برای چه کسانی محدودیت مصرف دارد؟

 

آب معدنی، همان آب چشمه است که با عبور از طبقات و لایه های کوه ها به طور طبیعی تصفیه و هنگامی که به سطح زمین می رسد به جوش و خروش در آمده و اکسیژن فراوانی دریافت می کند.

 

این آب ها به دلیل گذر از سنگ های معدنی حاوی املاح زیادی چون کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم بوده و طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله کشی دارد.

 

 آب معدنی چند نوع دارد!

 

اما باید بدانید آب معدنی طبیعی، آب چشمه، آب فرموله شده و آب آشامیدنی از جمله انواعی است که این روزها در بطری های آب معدنی پر می شود و نمی توان گفت همه آب هایی که در بازار به فروش می رسد، معدنی است، اما چه تفاوتی میان این آب ها وجود دارد و کدام بر دیگری برتری دارد؟

 

آب معدنی طبیعی از یک منبع زیرزمینی مانند چشمه، چاه های فوران کننده و چاه هایی که منشأ آب خیز آن زیرزمینی است به دست می آید.

 

این آب ها به علت آن که از سوی مقامات مسئول ثبت شده و به طور مداوم تست می شود، حفاظت شده است و تحت تاثیر سموم شیمیایی و آلودگی های محیطی (فاضلاب) قرار ندارد و از نظر میکروبیولوژیک دارای کیفیت مناسب است.

 

این آب ها دارای ترکیبات شیمیایی و معدنی خاصی و در مقایسه با انواع دیگر آب های بطری شده دارای بهترین کیفیت است.

 

اما آب برخی چشمه ها همچون آب هایی که در برخی روستاها آب شرب اهالی را تشکیل می دهد با وجود آن که یک منبع زیرزمینی مشخص دارد، اما بیشتر از سوی مقامات مسئول شناسایی و ثبت نمی شود و میزان مواد شیمیایی و معدنی آن تعیین شده نیست و به دلیل آن که احتمال دارد حفاظت شده نباشد، می تواند تحت تاثیر مواد شیمیایی محیط قرار گرفته و از نظر میکروبیولوژیک مناسب نباشد.

 

آب آشامیدنی هم از آب رودخانه ها، دریاچه ها، آبگیرها و سدها تهیه می شود و نوعی آب لوله کشی است و بی آن که منبع زیرزمینی خاصی داشته باشد، می تواند درصدی از بطری های موجود در بازار را پر کند و حتی برخی کارخانه های غیرمتعهد به منظور این که طعم این آب شبیه آب های زیرزمینی شود به آن نمک های معدنی می افزایند.

 

اما آب های معمولی بطری شده ای هم وجود دارد که بر اساس آیین نامه های ویژه ای با املاحی چون سدیم، پتاسیم، آهن، منگنز و کلسیم فرموله و سختی آن تنظیم شده و با نام محصول تولید شده در کارخانه به بازار روانه می شود. البته احتمال این که چند نوع آب را هم با یکدیگر مخلوط کنند، وجود دارد.

 

آب بطری شده تصفیه می شود، اما...

 

اما آیا آب های معدنی را تصفیه و ضدعفونی می کنند؟ معمولا برای ضدعفونی کردن آب های بطری شده از روش کلر زنی کمتر استفاده می شود و خطرهای ناشی از پرکلرین در این نوشیدنی ها دیده نمی شود؛ ولی بیشتر کارخانجات از اعمال متفاوتی از قبیل فیلتراسیون، تصفیه ازنی، تابش اشعه ماورای بنفش و تصفیه اسمزی استفاده می کنند و گرچه ممکن است این روش ها با کیفیت مناسبی محتوای میکروبی آب را از بین ببرد و طعم خاصی در آب به جا نگذارد، ولی احتمال دارد برخی شرکت های غیرمتعهد به دلیل ناآگاهی، با تابش بیش از حد اشعه به بطری های پر شده، ترکیبات مضر بطری های پلاستیکی را به درون آب منتقل کنند؛ البته این را هم بدانید برخی آب های معدنی تصفیه نمی شود.

 

باز هم احتمال آلودگی وجود دارد

 

اما این که بگوییم آب های بطری شده به علت تصفیه شدن دارای آلودگی نیستند، فرضیه چندان محکمی نیست. باید بدانید اگر آب سفره های زیرزمینی یا مجاری برخی چشمه ها به دلیل مجاورت با زباله های صنعتی و زمین های کشاورزی آلوده به ترکیباتی از قبیل نیترات، سیانید، آمونیاک، زیست کش های آلی و فلزات سنگینی همچون سرب، جیوه و کادمیوم باشد این ترکیبات در اثر تصفیه، جوشاندن یا ضدعفونی کردن از بین نرفته و اثرات خطرناک آن همچنان تهدیدکننده سلامت مصرف کنندگان است.

 

پس حتما برای تهیه آب های بطری شده انواع معتبر و نشان دار آن را انتخاب کنید و از خرید آب هایی که تاریخ انقضا نزدیکی دارند، اجتناب کنید و بدانید بیشتر آب های نامعتبری که در مسیر مسافرت در دسترس مسافران قرار می گیرد، بار میکروبی و شیمیایی بالایی دارد.

 

دلیل مزه و بوی ناخوشایند آب های معدنی چیست؟

 

برخی املاح و نمک های معدنی موجود در آب های زیرزمینی مسئول ایجاد رنگ، بو و طعم خوشایند یا ناخوشایند در برخی آب های بطری شده است که درصد این املاح بنا به سرچشمه آن از یک شرکت تا شرکت دیگر متفاوت است.

 

به عنوان مثال نمک های آهن دار رنگ آب را متمایل به قرمز و نمک های منگنزدار قهوه ای متمایل به سیاه می کند. زردی آب نشان دهنده وجود خاک رس یا ترکیبات گیاهی است و سبزی آن نشانه جلبک هاست. جالب است بدانید گاهی رشد جلبک در اثر مجاورت طولانی مدت برخی از این آب ها با نور خورشید دیده شده است و این موضوع به دلیل وجود مواد آلی در این آب هاست.

 

اما دلیل طعم ناخوشایند برخی آب های معدنی چیست؟ چنانچه در آب های معدنی درصد آهن و آلومینیم زیاد باشد مزه آن قابض و گس می شود و همین طور آب های منیزیم دار تلخ، سیلیس دار غلیظ، کلروره شور، قلیایی طعم صابون و آب های اسیدی ترش مزه اند. البته آب هایی هم که بوی ناخوشایندی دارند اسید سولفوریک، فنل، کلر و آمونیاک بالایی داشته و معمولا بهترین دما برای مصرف آن 5 تا 15 درجه سانتی گراد است؛ چرا که بر اثر گرم شدن بوی ناخوشایند آن بیشتر نمایان می شود.

 

 آب معدنی درمانگر نیست

 

اما آیا می توان با مصرف روزانه آب معدنی کلسیم روزانه بدن را تامین کرد ؟ به گفته متخصصان تغذیه یک لیتر آب معدنی تقریبا 30 میلی گرم یا قدری بیشتر کلسیم دارد و اگر فردی روزانه به 800 یا 900 میلی گرم کلسیم نیاز داشته باشد باید 30 لیتر آب در روز بنوشد و این کارشدنی نیست و خوب است بدانید درصد املاح موجود در آب های معدنی به میزانی نیست که بتوان خاصیت درمانی قابل توجهی از آن انتظار داشت.

 

آب معدنی برای چه افرادی ضرر دارد؟

 

آب های بطری شده ای که املاح و سختی بالایی دارند، سنگ ساز بوده و برای کلیه مفید نیست؛ البته آب شرب برخی شهرها و مناطق کویری همچون قم و اصفهان که منیزیم، کلسیم، گچ و آهک زیادی دارد به دلیل سختی بالا در مقایسه با آب های معدنی برای مبتلایان به ناراحتی های کلیوی تفاوت چندانی ندارد. البته خوب است بدانید میزان املاح آب های فرموله شده نسبت به آب معدنی طبیعی کمتر است.

 

از طرفی به دلیل آن که سدیم در بیشتر آب های معدنی حضور قوی دارد، مصرف زیاد آن برای مبتلایان به پرفشاری خون توصیه نمی شود و گاهی فلوئور زیاد برخی از این آب ها سبب لکه شدن مینای دندان یا ایجاد زواید دردناکی در استخوان ها می شود و گرچه نیترات موجود در آب های معدنی کنترل شده و در حد مجاز است، اما با توجه به این که دریافت ترکیبات نیتراتی از غذاهای فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس در برنامه غذایی روزانه افراد زیاد است، توصیه می شود که از مصرف مداوم آب های بطری شده بپرهیزید.

 

فاخره بهبهانی - جام جم

  • امیرحسین ستوده بیدختی

قوی سیاه

۳۰
خرداد

پیش از کشف استرالیا، مردم دنیاى کهن بی چون وچرا باور داشتند هر قویى سفید است چون تجربیات ایشان پیوسته این باور را تأیید می کرد. دیدن نخستین قوى سیاه براى چند پرنده‌شناس باید شگفتى جالبى بوده باشد؛ اما اهمیت داستان در این نیست. اهمیت داستان در این است که شکنندگى دانش ما را نمایان مى‌کند و نشان می‌دهد آموختن ما از تجربیات و مشاهدات با چه محدودیت‌هاى شدیدى روبه‌روست. تنها یک مشاهده کافى است تا گزارهاى کلى که دستاورد هزاران سال تماشاى میلیون‌ها قوى سفید است بی‌اعتبار شود- تنها با دیدن یک قوى سیاه. قوى سیاه ما سه ویژگى دارد: نامنتظر است، پیامدى سنگین دارد، پس از وقوع پیش‌بینى پذیر مى نماید ( اما پیش از وقوع پیش بینى شدنى نیست.




  •     ما دنبال چیزهایی هستیم که دانایی ما را تایید کنند و نه نادانی ما را.


  •     همه گمان دارند آنچه را که در جهان می گذرد می فهمند، جهانی که پیچیده تر از آن است که در کمند فهم افتد.

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association

  •      ما تنها پس از رخ دادنِ پیشامدها می توانیم وضع را ارزیابی کنیم.
  • امیرحسین ستوده بیدختی

پروژه +مدیرپروژه+ شناسایی سریع و صحیح گلوگاه =پیشرفت مناسب + …. ؟!

تمرکز بر گلوگاه ها ی یک پروژه و محل انباشت فعالیتها باعث می شود تا مدیر مرتبط به صورت هدفمند محل تمرکز مدیریتی خود را شناسایی و با اتخاذ تصمیمات مناسب تاثیر بیشتری بر پیشرفت  بگذارد. عموما به علت نبود ابزارهای مناسب و تحلیل صحیح برنامه در ابتدای راه, مدیر نیروی خود را به صورت پراکنده در فعالیت ها هزینه می کند و به این ترتیب اثر مدیریت صحیح و توانمند در پروژه کمرنگ می گردد.

خانه پروژه, با تکیه بر عنایات حضرت حق , جل و اعلی , موفق به بهره گیری از تیم های فنی , دردو حوزه نرم افزاری و کنترل پروژه گشته تا با  طراحی گزارش های بی نظیری , گلوگاه های پروژه در بین انبوهی از پروژه های در جریان سازمان خود را نشان دهند , مسوولین این گلوگاه ها در گزارش شناسایی شوند و دلایل آن در گزارش قابل بررسی باشد تا بتوان در نهایت تصمیم مناسبی را برای آن اتخاذ نمود.

نمونه ها

برای نمونه در پروژه هایی با نام  توسعه BTS  که خود شامل بیش از پانصد زیر پروژه  در فازهای عملیاتی متفاوت می باشد شما تنها با چند کلیک میتوانید تمام اطلاعاتی که در بالا به آنها اشاره شد را تنها در یک صفحه مطالعه کنید .این فاز ها به تنهایی دارای نزدیک به  ۱۰۰۰۰ فعالیت می شوند که سامانه تخصصی کنترل پروژه با مطالعه این فعالیتها در بازه های زمانی مشخص نسبت به استخراج وضعیت هریک از فعالیتها , گفتگوهای رد وبدل شده بین کارشناسان-مدیران پروژه و واریانس های متنوع مرتبط با هریک از این فعالیتها , گزارش یاد شده را استخراج  میکند.

ابزار  – تحلیل و بومی سازی = صرف هزینه – سود

این تصور که با خرید یک ابزار لوکس می توانید در حوزه دانش مرتبط شاهد پیشرفت قابل ملاحظه باشید شبیه رویایی است که با بیدار شدن از دست می رود.همه می دانیم کشورها , سازمان ها و شرکت های بسیاری در سطح جهان همواره مرتکب این اشتباه رایج می شوند . در اثر جلوه های بصری و تبلیغاتی ابزارها و تجهیزات , تحت تاثیر امکانات بسیار آن قرار می گیرند و تصور میکنند خرید ابزار برای بهره برداری از امکانات آن کافیست .لذا همواره شاهد تلف شدن هزینه های بسیاری در خرید ابزار و تجهیزات هستیم که یا اصلا بازگشت سرمایه ی مورد انتظار را ندارند یا بهره برداری از آن بسیار محدود هست.

لذا متخصصان با بررسی و تحلیل ساختار سازمانی  مجموعه شما موارد ذیل را به شما پیشنهاد می دهند:

 انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association.

عارضه یابی ساختار موجود و ارائه راهکارهای جبرانی باکمترین هزینه

دنبال کردن راهکارها تاپیاده سازی و اجرایی شدن در سازمان

پیگیری جهت تداوم راهکارها و بررسی نتایج مرتبط

همراهی سازمان در کسب نتایج مورد انتظار مدیران در پروژه ها

و…..

  • امیرحسین ستوده بیدختی

 انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران به نام اختصاری (IBIMA) در سال ۱۳۹۱ در ایران برای ایجاد بسترهای لازم در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴ تأسیس شده است که هسته اصلی تشکیل دهنده این انجمن از اساتید و متخصصین مهندسی عمران در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد از دانشگاه‌های کشور می‌باشند.

The Iran Building Information Modeling Association (IBIMA) shares knowledge resources to support construction engineering management decision-making. It was founded in 2012 by professional engineers from five universities in Iran.

لینک

  • امیرحسین ستوده بیدختی

در سالین اخیر مدیریت پروژه های عمرانی توجه علاقمندان زیادی را به خود جذب نموده است. تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی عمران و معماری متقاضی تحصیل در رشته های مدیریت ساخت و مدیریت پروژه در مقطع کارشناسی ارشد هستند. دلیل این استقبال نیاز کشور به متخصصانی است که بتوانند به چالشهای کنونی صنعت ساخت ایران نظیر رکود، کمبود منابع و تورم به شیوه مناسب پاسخ دهند. در واقع مدیریت به شیوه های سنتی دیگر جوابگو نبوده و دانش به عنوان یک فاکتور اساسی در هدایت صحیح پروژه ها جایگاه ویژه ای یافته است. خوشبختانه توجه و استفاده از استانداردهای بین المللی مدیریت پروژه در کشور رو به گسترش است. لیکن آگاهی داشتن از این استانداردها و روش ها برای به انجام رساندن موفقیت آمیز پروژه ها کفایت نکرده و مدیران آینده پروژه ها میبایست از طیف گسترده ای از مباحث آگاهی داشته باشند. لذا دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته های مدیریت پروژه و ساخت باید به این حقیقت واقف باشند که بسنده کردن به مطالب محدود عنوان شده در کلاسهای دانشگاه به هیچ وجه حق دانش این رشته ها را ادا نخواهد کرد. بنابراین دانشجویان در کنار انجام تعهدات آموزشی خود باید با استفاده از سایر منابع به کند و کاو موضوعات نوین نیز بپردازند. از راه های موثر جهت نیل به هدف فوق می توان به مشارکت فعال در سمینارها و کنفرانس های تخصصی اشاره کرد. در اینگونه همایش ها دانشجویان علاوه بر آشنایی با موضوعات جدید در زمینه رشته خود می توانند از روند کار سایر پژوهشگران اطلاع حاصل کرده و از مزیت مصاحبت با اساتید و خبرگان مدیریت پروژه و ساخت برخوردار گردند. ضمناً ارایه مقاله در چنین همایش هایی موجبات ارتقا توانمندیهای دانشجویان در زمینه های فن بیان، قدرت استدلال و شیوه نگارش را فراهم می آورد.
ایزد منان را شاکریم که توانستیم با همت مسولین و دانشحویان عزیز موسسه آموزشی علاءالدوله سمنانی «اولین کنفرانس تخصصی مدیریت ساخت و پروژه» را در موسسه برگزار نماییم . حتی الامکان سعی شده است تا موضوعات به روز و جذاب برای ارائه در این کنفرانس انتخاب گردند. این موضوعات در پنج پانل تخصصی به شرح زیر ارائه خواهند شد:
•    پانل اول - مفاهیم نوین مدیریت پروژه: نوآوری و جذابیت
•    پانل دوم - پیمان و قرار داد: مهم، حساس و چالش برانگیز
•    پانل سوم - ریسک و کیفیت در پروژه ها: دقت و تعهد
•    پانل چهارم - استاندارد ها و مدیریت عمومی پروژه های ساخت: ارزش، نیروی انسانی و معیارهای جدید
•    پانل پنجم - فناوری اطلاعات در صنعت ساخت: آینده پیش رو
تنوع موضوعات که اکثراً در مقیاس بین المللی نیز قابل ارائه می باشد از نکات قوت این کنفرانس به حساب می آید .ضمنًاً حضور دانشجویان هر دو گرایش مدیریت پروژه و مدیریت ساخت بستر مناسب جهت همکاریهای علمی و حرفه ای درآینده را برای شرکت کنندگان فراهم خواهد نمود. امید است دانشجویان عزیز بتوانند با شرکت در این کنفرانس و همایش های مشابه به غنای  اطلاعات خود در زمینه مدیریت پروژه های عمرانی بیافزایند و زمینه را برای بسط دانش مدیریت پروژه و ساخت در کشور فراهم آورند. در پایان از همکاری کلیه مسوولین و دانشجویانی که ما را در برگذاری این همایش یاری نمودند نهایت تشکر را داریم.

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association

لینک دانلود کتابچه
  • امیرحسین ستوده بیدختی

ایران به‌عنوان یک کشور درحال‌توسعه بخش عمده‌ای از درآمد سالانه خود را در بخش برنامه‌ریزی، اجرا و توسعه پروژه‌های عمرانی و زیر بنائی سرمایه‌گذاری می‌کند. با توجه به گستردگی جغرافیایی و جمعیت جوان کشور نیاز به ساخت پروژه‌های گوناگون در بخش‌های مختلف صنعت ساخت نظیر زیرساخت‌ها، سازه‌های صنعتی، نفت و گاز، ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های عمومی و تعمیر و نگهداری احساس می‌شود. اجرای موفق چنین حجمی از پروژه‌ها که درجات بالایی از پیچیدگی‌های فنی و مدیریتی را دارا می‌باشند نیازمند آگاهی‌بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری، کارفرمائی، مهندسی و پیمانکاری از دانش مدیریت پروژه هست. درواقع فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با صنعت ساخت از قبیل مهندسی عمران و مهندسی معماری در طول زندگی حرفه‌ای خود با انواع چالش‌های مدیریتی، اجرایی و کنترل پروژه مواجه می‌باشند که می‌بایست بر پایه دانش خود با انگونه مسائل دست و پنجه نرم کرده و  پروژه‌ها را با موفقیت به پایان برسانند.
در سالیان اخیر مدیریت پروژه‌های عمرانی توجه علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب نموده است. دلیل این استقبال نیاز کشور به متخصصانی است که بتوانند به چالش‌های کنونی صنعت ساخت ایران نظیر رکود، کمبود منابع و تورم به شیوه مناسب پاسخ دهند. درواقع مدیریت به شیوه‌های سنتی با توجه به شرایط موجود پاسخگو نبوده و دانش به‌عنوان یک فاکتور اساسی در هدایت صحیح پروژه‌ها جایگاه ویژه‌ای یافته است. خوشبختانه توجه و استفاده از استانداردهای بین‌المللی مدیریت پروژه در کشور رو به گسترش است. لیکن آگاهی داشتن از این استانداردها و روش‌ها برای به انجام رساندن موفقیت‌آمیز پروژه‌ها کفایت نکرده و مدیران آینده پروژه‌ها می‌بایست از طیف گسترده‌تری از مباحث آگاهی داشته باشند. ازجمله راه‌های مؤثر جهت کسب دانش به‌روز شرکت فعال در درس گروهی‌ها و کنفرانس‌های تخصصی و پژوهشی می‌باشد. در اینگونه همایش‌ها شرکت‌کنندگان علاوه بر آشنایی با موضوعات جدید درزمینه رشته خود می‌توانند از روند کار سایر پژوهشگران اطلاع حاصل کرده و از مزیت مصاحبت با اساتید و خبرگان مدیریت پروژه و ساخت برخوردار گردند. ضمناً ارائه مقاله در چنین همایش‌هایی موجبات ارتقا توانمندی‌های پژوهشگران در زمینه‌های فن بیان، قدرت استدلال و شیوه نگارش را فراهم می‌آورد.
 ایزد منان را شاکریم که توانستیم با همت مسئولین عزیز موسسه آموزشی عالی علاءالدوله سمنانی و همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان تهران «دومین کنفرانس ملی مدیریت ساخت و پروژه» را در تهران برگزار نماییم . حتی‌الامکان سعی شده است تا موضوعات به‌روز و جذاب برای ارائه در این کنفرانس انتخاب گردند. تنوع موضوعات که اکثراً در مقیاس بین‌المللی نیز قابل‌ارائه هست از نکات قوت این کنفرانس به حساب می‌آید. ضمناً حضور متخصصان هر دو گرایش مدیریت پروژه و مدیریت ساخت بستر مناسب جهت همکاری‌های علمی و حرفه‌ای در آینده را برای شرکت‌کنندگان فراهم خواهد نمود. امید است شرکت‌کنندگان عزیز بتوانند با شرکت در این کنفرانس به غنای اطلاعات خود در زمینه مدیریت پروژه‌های عمرانی بیفزایند و زمینه را برای بسط دانش مدیریت پروژه و ساخت در کشور فراهم آورند. در پایان از همکاری کمیته داوران، تیم اجرایی کنفرانس و همچنین روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران که ما را در برگزاری این همایش یاری نمودند نهایت تشکر را داریم.

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
لینک دانلود کتابچه

 

  • امیرحسین ستوده بیدختی

باحمایت انجمن مدل سازی اطلاعات ساختمان ایران (IBIMA) Iran Building Information Modeling Association،

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management  Association

باهدف  توسعه و گسترش دانش مدیریت ساخت و پروژه شروع به فعالیت نمود.

 

فعالیت های انجمن به صورت مجازی خواهد بود.

 

Iran Construction Engineering Management Association (ICEMA),Developing construction project management knowledge to support construction engineering management .

  • امیرحسین ستوده بیدختی