فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

آب و فاضلاب

۲۸ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

Who’s Who

۳۱
تیر

We’ve understood the reason/goal/purpose/business_need of the project. What’s the next step?
Most people say we should start collecting requirements. While it’s a good answer, there’s still something else we should do before that.

As an example, once there was a project done for a customer; a small company. The CEO said he was going to be the main contact point and decision maker for the project. He spent enough time with the supplier, and the project team coordinated everything with him. It went very well, and the team was happy, until they started delivering the product. The product was rejected because one of the directors who had an interest in the product didn’t agree with the specified requirements. The director was so powerful in the company that even the CEO couldn’t override his decision. This fact was learned too late.
Wouldn’t it be easier if they knew who else to talk to from the beginning?

A person like this director, who has an interest in the product and can influence the project, is called a stakeholder. We hate surprises such as this, and that’s why identifying the stakeholders is another early planning activity. 

All right, now we know the purpose of the project, and we know the stakeholders. What’s next in our planning?
Hint: yes, it’s still not scheduling!

 

 

  • امیرحسین ستوده بیدختی

Eating an Elephant

۳۰
تیر

So, how do you eat an elephant? It’s simple, one bite at a time.
How do you finish complex and large projects? One step at a time… one “stage” at a time.

The fourth core principle is Manage by Stages.

Following the “manage by stages” principle, we break down large projects into smaller stages to create focus, and frequent sense of achievement for people involved in the project.

It’s also helpful from another angle: it’s not realistic to force ourselves to plan a large, complex project in detail at the outset. Instead, we create a high-level plan, and prepare the detail plan of each stage right before its start. It’s just more realistic. Does it remind you of Agile methods? You’re not alone in this.  

On the other hand, “mange by stages” help us set up different controls for each stage. The end of each stage is also a good time for evaluating the performance, and updating and checking the business case (justification) to see if we’re going in the right direction.

Alright, enough with the elephant for now. What do you think about delegation? What’s the problem when managers do not delegate? What’s the problem when they do delegate? Think about it until tomorrow, when we discuss the fifth core principle.

 

  • امیرحسین ستوده بیدختی

آیا تا به حال به ترکیب افراد تیم خودتان در جلسات و نحوه نشستن آنها دور میز توجه کردید؟ معمولا پیشنهاد می شود که در جلسات تعداد نفرات از پنج نفر تجاوز نکند. مگر در شرایط خاص.
نقش نفرات در جلسات تاثیر زیادی در نحوه دردست گرفتن نتیجه جلسات و تصمیم گیری ها را دارد. نقش افراد با توجه به سمت سازمانی و همچنین ویژگی های رفتاری و اخلاقی و نیز توانایی های فنی آنها و نیز سابقه ای که تیم مقابل از آنها دارند تعیین می شود.
معمولا وجود افراد با پنج نقش زیر در جلسات پیشنهاد می شود.
نقش رهبر: هر گروه مذاکره کننده نیاز به یک رهبر دارد. این فرد می تواند با تجربه ترین (و نه الزاما مسن ترین) عضو گروه باشد. وی نقش هدایت ‌، تصمیم گیری و ایجاد هماهنگی بین اعضا را به عهده دارد.
نقش خوب: این نقش به عهده فردی است که خیلی سریع توسط گروه مقابل شناسایی شده و تیم مقابل همیشه آرزو می کند که فقط با او مذاکره کند. نقش وی همدردی با تیم مقابل، تردید در مواضع تیم خود و نیز ایجاد احساس امنیت ساختگی برای تیم مقابل است.
نقش بد: متضاد نقش خوب است و وظیفه ای که بر عهده دارد آن است که تیم مقابل احساس کند بدون او راحت تر است. نقش وی متوقف کردن مذاکرات، رد استدلال های طرف مقابل و دست گذاشتن روی نقاط ضعف تیم مقابل است.
نقش تند رو: این فرد نسبت به همه چیز تندروی می کند و طرف مقابل را به زحمت می اندازد. معمولا سایر اعضای گروه از تصمیم وی تبعیت می کنند.
نقش مستقل ‌: فرد مستقل همه نظرات مطرح شده را جمع آوری کرده و سپس همه را در قالب یک موضوع مستدل ارائه می کند. نقش وی پیشنهاد راه حلهایی برای برون رفت از بن بست می باشد. علاوه بر این وظیفه جلوگیری کردن از انحراف گفتگو ها را دارد.
حال خوب است که به نحوه نشستن این افراد در سر میز مذاکره توجه کنید. توضیحات بیشتر در تصویر زیر آمده است.


چیدمان افراد در  جلسات
برگرفته از کتاب فنون مذاکره اثر تیم هیندل

  • امیرحسین ستوده بیدختی

Think of two otherwise similar projects: one is run to generate money, the other to help us enter a new market and get profitable projects in the future.

Now, both projects are behind schedule, while they must be delivered on time. We’ve thought about all possibilities, and there are two solutions: one is to spend more money on the project, and the other to reduce quality to the minimum acceptable level. Using either option, we can deliver the project on time. 

Which solution would you choose when the project is being done to generate money? What about when the project is to enter a new market and get profitable projects in the future?

That’s how the business need behind the project can affect our decisions within the project.

So, the first thing we do in planning is understand why the project is initiated. This, among some other basic pieces of information, is stored in a document called the Project Charter.

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
  • امیرحسین ستوده بیدختی

سیستم اجرای پروژه بیانگر چگونگی و نحوه انجام فرایند نیل به اهداف پروژه از طریق تبیین رویه ها و اقدامات-توالی وقایع-ارتباطات قراردادی و محدوده ی تعهدات و مسئولیت های عوامل اصلی در پروژه است. اصطلاحات مختلف بکار رفته برای برای سیستم(نظام) اجرای پروژه در ادبیات مدیریت پروژه عبارتند از:

Project Delivery Method

Management Method

Project Procurement Option

Contractual Arrangement

Contracts Strategy

به طور کلی سیستم های اجرای پروژه شامل ۵ دسته کلی است که انواع سیستم ها در این ۵ دسته قابل دسته بندی می باشند:

۱-روش خود اجرا (امانی)   In_House

۲- روش متعارف (سه عاملی)   Design_Bid_Build___DBB

۳- روش مدیریت اجرا (چهار عاملی)  Construction Management

۴- روش طرح و ساخت (دو عاملی)  Design_Build____DB

۵- روش طرح-ساخت-تامین مالی و بهره برداری Design_Build_Finance & Operate___DBFO   or   BOT

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
  • امیرحسین ستوده بیدختی

برنامه ریزی و کنترل بخش های مختلف یک پروژه گامی حیاتی در دستیابی به اهداف یک پروژه در پیگیری و بهبود مستمر فعالیتهای آن می باشد. تخصصی بودن فرآیندهای برنامه ریزی و کنترل پروژه و پیچیده بودن ساختارهای اجرایی بر اهمیت عملکرد این بخش در طول یک پروژه تاکید می نماید.
دو رویکرد اصلی در استراتژیهای هر سازمانی در برنامه ریزی و کنترل پروژه وجود دارد. رویکرد اول سرمایه گذاری بر عناصر انسانی سازمانی و جذب متخصص در این حوزه است . رویکرد دیگر برون سپاری فعالیتها و فرآیندها و نظارت بر عملکرد مشاوران است . غالب خدمات ارائه شده توسط مشاوران برنامه ریزی و کنترل پروژه به شرح زیر می باشد :

تهیه برنامه زمانبندی کلی پروژه به صورت Gant Chart بر اساس منطق برنامه ریزی و کنترل پروژه
تهیه هیستوگرام نیروی انسانی و ماشین آلات در طول پروژه
تهیه ساختار شکسته شده کار یا (WBS) پروژه با محاسبه وزن هر فعالیت
تهیه کلیه فرمت های کنترلی پروژه
تهیه گزارش های هفتگی
تهیه گزارش های ماهیانه که در بر گیرنده اطلاعات زیر می باشد:
مشخصات کلی طرح
خلاصه وضعیت اجرایی پروژه
تنگناها و مشکلات پروژه
اهم فعالیتهای انجام شده در ماه گزارش با تناظر یک به یک با برنامه زمانبندی
ارائه فهرست فعالیتهای انجام نشده (گزارش تاخیرات)
ارائه فهرست فعالیتهای برنامه شده برای ماه آینده
جداول پیشرفت فیزیکی پروژه به همراه WBS آنها
گزارش حوادث کارگاهی و وضعیت ایمنی کارگاه
جدول وضعیت احجام کار اجرایی با هماهنگی دفاتر فنی کارفرما
خلاصه وضعیت مالی پروژه
وضعیت نیروی انسانی و تجهیزات کارفرما
برنامه زمانبندی پروژه و وضعیت به روز رسانی آن

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
وضعیت پیمانکاران فرعی
تجزیه و تحلیل وضعیت بهره وری کارکنان و مقایسه تطبیقی آن با نرم های انجام هر فعالیت

  • امیرحسین ستوده بیدختی

Yesterday’s elevator story is an example of why we should pay attention to and identify the problem. Most customers just think about the solution, before understanding the real problem.

However, understanding the problem and coming up with the right solution is what we mainly do in the portfolio and program management systems. The result is the idea for a project. That project creates a certain solution for that problem.

Those of us working in the project management system are not dealing with selecting the right solution for the main problem. It’s already selected. What matters here is to understand the problem we’re going to solve, and align ourselves with that.

(ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association

  • امیرحسین ستوده بیدختی

چکیده:
امروزه، یکی از مهمترین کمیت های قابل اندازه گیری درصنعت،دبی یا جریان سیالات وگازها و... می باشدکه دربحث مترینگ ، چه از لحاظ فروش سیال فرآوری شده و رصد میزان تولیدو تقاضای آن وچه به لحاظ نمایش میزان جریان دراتاق کنترل وتحت کنترل درآوردن متغیرهای مرتبط باآن درصنایع مختلف دارای اهمیت ویژه می باشد.
درصنعت آب و فاضلاب نیز اندازه گیری میزان جریان آب در ورودی شبکه ، مبادی تولید و مراکزمصرف از اساسی ترین مباحث مربوط به علم مترولوژی می باشد که وجود داده های قرین صحت حاصل از این اندازه گیری ، می تواند منتج به تصمیم گیری صحیح وبه موقع درمدیریت تقاضا و مدیریت علمی شبکه های آبرسانی گردد.
بدون تردیدکیفیت انتخاب دبی سنج منتخب واجرای بهینه سامانه اندازه گیری جریان را می توان آیینه تمام نمای دانش مدیران بهره برداری ومیزان آگاهی آنان درباره بهره برداری علمی شبکه های آبرسانی دانست.
در این راهنما ضمن توضیح انواع فلومترهای قابل استفاده در صنایع مختلف و تکنیکهای مختلف سنجش دبی ،روش انتخاب فلومتر مناسب ،همراه با ملاحظات فنی و مختصات نصب دبی سنجهای قابل استفاده درصنعت آب وفاضلاب ، به صورت کاملا علمی مورد بحث قرارگرفته و ضمن مرور نکات کلیدی بهره برداری بهینه از تجهیزات فوق الذکر، به شرکتهای آب و فاضلاب برای تصمیم گیری صحیح در زمینه خرید فلومترها و اتخاذ تصمیمات صحیح در کالیبراسیون به موقع و نگهداری از آنها یاری می رساند.
این جستار تاکید چند باره ایست بر لزوم رعایت استانداردهای فنی در خرید،نصب و نگهداری از زیر ساختهای صنعت آب و فاضلاب وتاکید موکد آن لزوم دارا بودن خروجی 4_20 میلی آمپر فلومترهای خریداری شده و داشتن گواهینامه کالیبراسیون منطبق بر استاندارد 17025 آن فلومترها است.
امیداست مجموعه اخیر_ که با محوریت مرکزتحقیقات وخودکفایی صنعتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تهیه شده است و حاصل ساعتها کارکارشناسی و بهره گیری از تجارب کارشناسان خبره و اساتید فن در دانشگاه هاومراکز علمی کشور می باشد _به عنوان یک Guide line و نقشه راه مناسب،عاملی درجهت گسترش فرهنگ کار علمی وبسط مبحث استاندارد سازی تجهیزات اندازه گیری ومترولوژی درصنعت آب وفاضلاب کشور باشد.

 

لینک دانلود

 

  • امیرحسین ستوده بیدختی

It’s a great day, isn’t it? After all, you are not responsible for losing millions of dollars in your company ;)
What do you think was the reason for that CEO to reject the resignation of the executive who caused the company to lose millions of dollars?

The CEO said: we’ve just spent millions of dollars training you, how can I let you go?!

We’re making a lot of mistakes, and we come up with many great ideas in our projects. Do we keep this knowledge? Do we reuse them in the future projects? Or do we keep reinventing the wheel?

It happens automatically for individuals. We all have memories after all. However, it’s different for the organization as a whole. We can be more successful if we share the experiences created in the company. The least we can do is to store our historical information in a way that is accessible in the future. The other is to capture lessons learned, every day. Just imagine creating an online forum for the project team and have them discuss their problems and solutions there. It’s a great resource for all team members to learn from.

It was the second core principle: Learn from Experience.

We’ll talk about the third principle tomorrow. Before that, please answer this simple question: what is your exact responsibilities in the project? Do you really know what others expect from you? Do you know what you can expect from others?

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association
  • امیرحسین ستوده بیدختی

I read somewhere that Otis, or another elevator production company, had a serious problem with its products: people were complaining that their elevators were too slow.

So, they had one project after another to increase the speed. Some succeeded, some didn’t. But customers were still unhappy. They were about to start another project, when…

The wise guy: why do you want to increase the speed?
The executive: because we need the elevators to be faster. 
The wise guy: why?
The executive: because it’s important for an elevator to be fast. 
The wise guy: why?
The executive: because people are complaining that they are too slow.
The wise guy: why do you think they are complaining about that?
The executive: because they get bored in the elevator. 
The wise guy: aha! So, you don’t want to increase the speed, you just don’t want the passengers to get bored!

Later, they came up with the idea of putting mirrors in the elevators. Then, people had something to think about when they were in the elevator, and they were no longer bored. They even thought the elevators had become faster.

However, this story is about initiating the right project. How does it apply to us, when we’re already in the project?

 

انجمن مهندسی و مدیریت ساخت ایران (ICEMA) Iran Construction Engineering Management Association

 

  • امیرحسین ستوده بیدختی